آیت‌الله خاتمی: برخی کاندیداها طوری حرف نزنند که گویی فرشته نجات کشورند

میعادگاه : کـــرج . محمدشهر . ابتدای عباس آباد.بیت المهــــــــدی (عج

منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 3414
:: کل نظرات : 51

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 7
:: تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 190
:: باردید دیروز : 26
:: بازدید هفته : 2414
:: بازدید ماه : 7746
:: بازدید سال : 45521
:: بازدید کلی : 649005
نویسنده : گمنام
یک شنبه 11 فروردين 1392

خبرنامه دانشجویان ایران: آیت‌الله سیداحمد خاتمی در گفتگوی تفصیلی با «نسیم»: کسانی که از 'اعتراف به اشتباه در رأی دادن به احمدی‌نژاد' دم می‌زنند بگویند چرا در 88 رهبری را تنها گذاشتند؛ برخی کاندیداها طوری حرف نزنند که گویی فرشته نجات کشورند، رسانه‌ها کاری کنند که نامزدهای بداخلاق منفور جامعه شوند.

 
مهمترین محورهای گفتگوی «نسیم» با آیت‌الله سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران بدین شرح است:

• فضای باز سیاسی یکی از محسنات نظام است که عده‌ای از آن درست استفاده نمی‌کنند

-فضای باز سیاسی یکی از محسنات نظام جمهوری اسلامی است. در نظام‌های دیکتاتوری اسمی از فضای باز نیست. به برک انقلاب اسلامی و نظام اسلامی که خونبهای شهیدان است این فضای آزاد شکل گرفته است. این موضوع را کسانی درک و لمس می‌کنند که رژیم سیاه، ضددین ضداستقلال و ضد آزادی طاغوت را درک کرده باشند.
- ما باید این آزادی را نعمت بدانیم. در همین فضای آزاد برخی قلم می‌زنند و هرچه بخواهند می‌گویند و در عین حال می‌گویند که "آزادی نیست"، این نا سپاسی است. همین که به راحتی می‌گوئید و می‌نویسید "آزادی نیست" نشان آن است که آزادی هست.
- نقطه ضعف دوم که احساس می‌شود در فضای کنونی سیاسی وجود دارد این است که قدری ظرفیت‌ها و تحمل‌ها کم شده است. در فضای آزاد باید تحمل هم باشد، وقتی شما می‌گوئید هر کس مجاز است که آنچه را که می‌خواهد بگوید، معنایش این است که او را هم باید تحمل کنید. جالب این است که این کم تحملی از سوی نظام نیست، نظام آغوش باز برای سلایق مختلف دارد بلکه این کم تحملی از ناحیه برخی از گروه‌های سیاسی است.
- غلبه برخوردهای تخریبی بر برخوردهای منطقی و خردورزانه نیز یکی دیگر از آفات فضای سیاسی است.
- به نظر می رسد که راه حل بالا آوردن ظرفیت‌ها، آموزش برخوردهای منطقی به خصوص با الهام از سیره امامان معصوم – صلوات‌الله علیهم اجمعین- است.

•سه راهبرد برای حفظ آرامش سیاسی کشور

-در مرحله اول برای حفظ آرامش سیاسی کشور در ماه‌های مانده به انتخابات از شورای نگهبان انتظار می‌رود که بدون ملاحظه اشخاص، جنا‌ح‌ها و گروه‌ها فقط به مصالح انقلاب بیندیشند و اجازه ورود به کسانی که می‌خواهند ساختار شکنی کنند و به بهانه انتخابات و تبلیغات اساس نظام را زیر سوال ببرند به هیچ بهانه‌ای اجازه ورود به صحنه را ندهند که البته پبیشینه مثبت شورای نگهبان در این 32 انتخابات، گویای این است که این دقت وجود دارد.ما اجازه نداریم به هیچ نحوی و به هیچ مناسبتی از اصول نظام و انقلاب عقب‌نشینی کنیم.
-در مرحله دوم، انتخاب مردم است. مردم ما توجه داشته باشند که شورای نگهبان کف صلاحیت‌ها را مشخص می‌کند. سقف صلاحیت‌ها را مردم باید رقم بزنند. راه انتخاب این نیست که فقط خوبی کاندیدا را در نظر بگیریم چون همه می‌دانند با آمدن یک رئیس‌جمهور چتر نیرو از مرکز تا کل کشور پخش می‌شود. باید دید که چه جریانی از این کاندیدا حمایت می‌کند، انن جریان باید جریان صالح باشد، جریانی چون جریان فتنه یا جریان انحراف نمی‌توانند در چارچوب نظام اسلامی و ارزش‌های آن قرار بگیرند و بنابراین باید عقبه هر کاندیایی را دید که چه جریانی است.
-جریان انحراف که می‌گویم مقصودم جریان انحراف از ارزش‌های انقلاب و از اصول انقلاب است، به عنوان مثال مسأله ولایت فقیه و التزام عملی به رهنمودهای ولایت یک اصل برای نظام اسلامی ما است، هرگونه عقب ماندن از این اصل انحراف است.
-مسأله مذاکره با آمریکا در شرایط کنونی یک انحراف است. هر جریانی که زمینه ساز مذاکره با آمریکا باشد، منحرف محسوب می‌شود.
-آرامش کشور در فضای انتخاباتی و در آستانه انتخابات یک اصل است و التهاب‌آفرینی انحراف از مسیر انقلاب است. تکلیف جریان فتنه هم روشن است جریانی که در شرایط 88 آتش‌افروزی کرد و جریانی که از آنها حمایت کرد و بعد از چهار سال از آن ماجرای دردناک هنوز ابراز برائت و تنفر نکردند، همه اینها جریان فتنه محسوب می‌شوند.
-در مرحله بعدی صدا و سیما به عنوان گسترده‌ترین رسانه عمومی، سنگرهای نماز جمعه و رسانه‌های مکتوب می‌توانند با تبیین فضای اخلاقی و اخلاق انتخاباتی به سمت سالم‌سازی فضای انتخاباتی بروند که هر کاندیدا و حامیانش و هر رسانه اگر بداخلاقی از خود نشان داد، منفور جامعه بشود.

•ما از رأی به احمدی‌نژاد پشیمان نیستیم چراکه انجام تکلیف پشیمانی ندارد

-انجام تکلیف جای پشیمانی ندارد. اواخر جنگ بعضی می‌گفتند "ما اشتباه کردیم به جنگ ادامه دادیم". امام فرمود "ما در 8 سال جنگ حتی برای یک لحظه پشیمان نیستیم". مگر انجام تکلیف جای ندامت دارد؟.
-به کسانی که ولایتمداران را ملامت می‌کنند که به آقای احمدی‌نژاد رأی دادند باید گفت که اگر جریان دیگر سر کار می‌آمد از روز اول به صورتی شفاف به مقابله با ولایت می‌پرداخت. اینها که رأی نیاوردند اینطور التهاب‌آفرینی کردند، اگر قدرت به دستشان می‌افتاد از روز اول شمشیر علیه ولایت می‌کشیدند.
-به صراحت می‌گویم در آن مقطع راه درست و صحیح انتخاب آقای احمدی نژاد بود. این حسن اصولگرایان است که زمانی که نقاط ضعف را در احمدی‌نژاد دیدند، به صراحت گفتند و انتقاد کردند.

*کسانی که رهبری را در سال 88 تنها گذاشتند باید اعتراف به اشتباه کنند

-اگر قرار بر اعتراف به اشتباه باشد باید آقایانی که در مقابل اقدامات جریان فتنه سکوت کردند، اعتراف به اشتباه کنند؛ چراکه رهبری را در مقابله با جریان برانداز تنها گذاشتند و رهبری در آن برهه "سردار تنها" شد.
-کسانی‌ که امروز سخن از اعتراف به اخطا دارند اول از خود انتقاد کنند و پاسخگوی خدا باشند. بارها همانها گفتند که "امام به همراه بودن با رهبری سفارش کرده است"، چرا رهبری را تنها گذاشتند؟. آنها پاسخ بگویند که ولایتمداری یعنی چه؟

•احمدی‌نژاد در سال‌های اخیر بر اصولی که خود می‌گفت پایبند نبود/ نباید نسبت به احمدی‌نژاد بی انصافانه قضاوت کرد/ احمدی‌نژاد تمام سرمایه‌های خود را فدای یک شخص کرد

-همین جا به صراحت می‌گویم که متاسفانه آقای احمدی‌نژاد بر اصولی که خود می‌گفت در این سالهای اخیر بخشی را پشت سر گذاشت. وی در مسأله التهاب‌آفرینی اخیر به صراحت رهبر معظم انقلاب موضع ایشان را خلاف شرع نامید. به هر حال این کلی که بشر جایز الخطا است یک واقعیت است اما در این خطا باید واقع بینانه قضاوت کرد که چه کسی به خطا رفته است.
-احمدی نژاد در هشت سال دولت خود نقاط قوت قابل ذکر دارد. سخت کوشی، حضور در استان‌ها، شهرها و روستاهای دوردست، شجاعت در مجامع بین‌المللی که نقاط قوت وی بود. نباید یک سونگرانه و بی‌انصافانه حرف زد اما ایشان با اعتماد به بعضی کسانی که حوزه علمیه و مراجع دربرابرش موضع داشتند "این همه سرمایه را فدای یک شخص کرد". اینکه کسی بگوید هیچ جا از ولایت تبعیت نکرد این اشتباه است اما اینکه بگویم همه جا تبعیت کرد این هم نادرست است. تحلیل‌گران اگر می‌خواهند احمدی‌نژاد را تحلیل کنند هم نقاط قوت هم نقاط ضعفش را ببینند.

•برخی وقت‌ها تکلیف، احساس تکلیف نکردن است

-تعدد کاندیداها را باید در دو مقطع ارزیابی کرد. یکی قبل از انتخابات یکی حین انتخابات؛ در مقطع قبل از انتخابات حضور کاندیداهای متعدد سبب گرم شدن فضا است چراکه ایجاد فضای با نشاط انتخاباتی با حضور کانیداهای متعدد است.
-اگر برای برخی چهره‌های اصولگرا در پایان نظرسنجی‌ها مشخص شد که گرایش مردم به چه کسی است و در آن مقطع همچنان بر حضور خود در صحنه اصرار کنند به اصولگرایی ضربه زده‌اند یا صریح بگویم اصولگرا نیستند.
-اگر کاندیدایی انتخاب شود که اصلح نباشد در تمام مصائبی که پیش خواهد آمد آن کاندیاهایی که به نفع فرد اصلح کنار نکشیدند، مسئول خواهند بود.
-برخی از افراد تکلیفشان در این است که احساس تکلیف به آمدن نکنند. برخی از احساس تکلیف‌ها برای حضور در عرصه رقابت انتخاباتی اغواگری شیطان است.


• در جامعه مدرسین اگر احساس نیاز به حمایت از کاندیدای خاصی باشد، وارد می‌شویم

-مواضع رسمی جامعه توسط رئیس محترم یا بیانیه‌های مکتوب بیان می‌شود. ما در عرصه کلان در خصوص حضور مردم در انتخابات، نشاط انتخاباتی، تبیین ویژگی‌های کاندیدای اصلح فعال خواهیم بود اما در تعیین مصداق باید فضای انتخابات را ببینیم.
-اگر دیدیم کاندیدها همه صلاحیت دارند و در کارآمدی نزدیک به هم هستند، در آن شرایط جامه مدرسین در تعیین مصداق وارد نخواهد شد اما اگر احساس شود که رقابت در یک طرف کسانی هستند که اگر قدرت ریاست پیدا کنند مشکل‌زا میشوند، در آن شرایط تکلیف به نحو دیگری رقم می‌خورد.
-جامعه مدرسین درصدد رصد شرایط است، اگر احساس نیاز به حمایت از کاندیدای خاصی باشد، وارد می‌شویم.

•برخی کاندیداها طوری حرف نزنند که گویی فرشته نجات کشورند

-همه جریان‌های سیاسی مصلحت نظام را برتر از مصلحت خود بدانند، آنچنان که امیرمومنان 25 سال سکوت را بخاطر حفظ اسلام انتخاب کرد.
-کاندیداها برای کسب رأی مردم، نظام را تخریب نکنند، طوری حرف نزنند که گویی همه‌جا خراب است و آنها فرشته نجاتند.
کاندیداها باید چهره‌های کلیدی کابینه را به مردم معرفی کنند چون در انتخاب مردم تاثیرگذار است.
-نامزدهای انتخابات به صراحت به مردم بگویند که ما اگر رای نیاوردیم اولین تبریک‌گوینده به کاندیدای منتخب شما هستیم و پیمان ببندند که فضای سیاه سال 88 تکرار نشود.

•حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، شخصیت بی‌بدیل برای رهبری است

- کمیسیون تحقیق مجلس خبرگان ارزیابی‌های خودش را درباره رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای انجام داده و به این نتیجه رسیده است که ایشان شخصیت بی‌بدیل رهبری است



:: موضوعات مرتبط: ســـــیاســـــی , ,
:: بازدید از این مطلب : 2329
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
مطالب مرتبط با این پست
15 متخصص صهيونيست شخصيت نصرالله را تحليل مي‌کنند
جلسه در دفتر وزیر اطلاعات درباره مشایی
رایة الهدی
آقاي بهجت گفتند:ولایت آقا روح‌الله این‌ها را می‌کشاند-رایة الهدی
39 کتاب؛ پيشنهاد ما براي تقویت دين و انديشه شما
تازه‌ترين گستاخي مفتي اعظم سعودي عليه مسلمانان
واکنش حاج سعیدحدادیان به شکایت مشایی
حجت الاسلام پناهیان :ما وارد دوران مسابقه برای رعایت تقوا شده‌ایم
علامه مصباح يزدي:علت حمایت بنده از جبهه‌پایداری قرارگرفتن افراد صالح‌تر دررأس کاربود
پناهیان:هنوز بسیاری از افراد مذهبی به قداست سیاست پی نبرده‌اند

.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
شکر ،خدارا که درپناه حسینم(ع)،گیتی ازاین خوبتر،پناه ندارد........................... ....هرکسی با شمع رخسارت به وجهی عشق باخت/ زان میان پروانه را در اضطراب انداختی / گنج عشق خود نهادی در دل ویران ما / سایه دولت بر این کنج خراب انداختی.../ اللّهم عجّل لولیّک الفرج........ ...با عرض سلام و تحیّت خدمت شما بازدید کننده گرامی به اطلاع می رساند که """برنامه ی هفتگی هیئت کربلا (محمدشهر- عباس آباد - کرج ) به شرح ذیل می باشد: پنجشنبه شب ها ساعت21 با مداحی " حاج رحمــــــــان نـوازنـــــــی "/ لازم به توضیح است مراسماتی که بصورت مناسبتی برگزار می گردد از طریق سامانه پیام کوتاه به اطلاع عموم بزرگواران می رسد. سامانه پیام کوتـــــــــاه این هیئت نیز با شماره 30008191000002 پل ارتباطی بین ما و شما می باشد.لطفا نقدها و پیشنهاد های خود را و همچنین پیامک های مهـــــــــدوی و دلنوشته هایتان را جهت انعکاس در این تارنما برای ما ارسال نمایید.ضمنا جهت عضویت در این سامانه عبارت * یازهرا * را به شماره فوق پیامک نمایید. التماس دعا.
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه