جواب امام صادق(ع) به دعوتنامه ابومسلم

میعادگاه : کـــرج . محمدشهر . ابتدای عباس آباد.بیت المهــــــــدی (عج

منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 3414
:: کل نظرات : 51

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 7
:: تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 75
:: باردید دیروز : 26
:: بازدید هفته : 2299
:: بازدید ماه : 7631
:: بازدید سال : 45406
:: بازدید کلی : 648890
نویسنده : گمنام
سه شنبه 12 شهريور 1392

به نقل از مهر، حجت الاسلام علیرضا پناهیان در جمع عزاداران صادق آل محمد(ع) که دیروز دوشنبه 11 شهریور همزمان با سالروز شهادت امام صادق(ع) در میدان فلسطین تهران برگزار شد گفت: ابومسلم خراسانی به اسم اهل بیت قیام کرد اما دستورات اهل بیت(ع) را در مسیر قیام خود عمل نمی کرد. او علیه بنی امیه و بنی مروان قیام کرد و نتیجه قیامش حکومت بنی عباس بود که البته بنی عباس کمتر از بنی امیه به ائمه ظلم نکردند.

وی افزود: ابومسلم نامه ای به امام صادق نوشت و در آن بیان کرد که ما داریم قیام برای شما می کنیم و داریم عرصه را برای شما فراهم می کنیم. امام در جواب فرمود تو آدم من نیستی و زمانه، زمانه من نیست.

وی تصریح کرد: این جواب امام نشان می دهد که امام نگاه به پاکی قدرت دارند. امام با این جواب به او می گویند که تو تقوی در شمشیر زدن نداری اگرچه به ظاهر برای ما شمسیر می زنی.

حجت الاسلام پناهیان تأکید کرد: با اینکه ابومسلم شعارهای اهل بیتی می داد و مردم را از دست سفاکان بنی مروان نجات می داد ولی حضرت می گوید تو آدم من نیستی و من تو را انتخاب نکرده ام. یعنی اهل بیت به هر قیمتی حاضر نیست که قدرت را در اختیار بگیرد و به دست آورد.

وی تصریح کرد: با اینکه امام صادق در آستانه تصاحب قدرت قرار داشت اما حضرت یاری افرادی چون ابومسلم را قبول نکرد و فرمودند یاری شما ظاهری است و شما باید پای تمام دین بایستید.

این محقق علوم دینی افزود: در تاریخ نقل شده که امام صادق 4 هزار شاگرد داشته است و شمار زیادی نیز شیعه ایشان بودند اما امام می گوید که اگر 17 نفر آدم داشتم قیام می کردم. این نشان می دهد که استاندارد امام صادق بالاست و هر خدمتی را از هر کسی نمی پذیرند.

وی افزود: در قسمت دوم جواب امام صادق به ابومسلم آمده که زمانه، زمانه من نیست. منظور امام این است که ما در زمانی حکومت می کنیم که مردم عمیقاً ما را فهمیده باشند و ما را بخواهند. یعنی حضرت برای فهم و درک مردم احترام قائل بودند. این نشان می دهد که ائمه چه میزان برای فهم و درک مردم احترام قائل بودند.

حجت الاسلام پناهیان تأکید کرد: این چیزی است که در دموکراسی های غربی به هیچ عنوان وجود ندارد. برای نمونه غرب با اینکه می داند هیچ احمقی باور نمی کند که دولت سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده اما برای فهم مردم اهمیت و ارزشی قائل نیست. دموکراسی یک فریب و یک اشرافیت مدرن است.

وی تصریح کرد: نمونه دیگر از رفتار امام صادق را نزد علی(ع) می بینیم و زمانی که مردم برای حکومت نزد حضرت آمدند او مردم را به نزد زبیر برد و به زبیر گفت من با تو بیعت می کنم. در واقع حضرت می دانست که مردم احساسی شده اند. البته این به معنای زهدفروشی حضرت نیست چرا که ائمه به دنبال زهدفروشی نبودند.

وی یادآور شد: در واقع حضرت وقتی مجبور می شود حکومت را می پذیرد و گرنه حضرت نیز قائل بود که زمانه، زمانه او نیست و می بینیم همان طلحه و زبیری که یار امام بودند مخالف حضرت شدند.

حجت الاسلام پناهیان تأکید کرد: لذا باید توجه داشت که حکومت دینی وابسته به معرفت حقیقی مردم است. ولی اگر حکومت دینی ایجاد شد وقتی کسانی چون خوارج و طلحه و زبیر مخالفت کردند و سد ایجاد کردند حضرت آنها را از دم شمشیر گذراند.

وی افزود: امام صادق با اینکه حکومت نکرد ولی نحوه حکومت را به ما نشان داد. امامان شیعه چنان بزرگوار هستند که چیزی را به مردم تحمیل نکردند. این عدم تحمیل فقط از جنبه اجتماعی و سیاسی نیست بلکه از جنبه فردی نیز هست. آنها افراد را به تبعیت و خدمتگزاری وادار نکردند.

پناهیان در پایان تصریح کرد: امام صادق افتخار احترام به حقوق انسانها و فهم و درک انسانهاست و همه مذاهب و روسای مذاهب به ایشان احترام می گذارند.




:: بازدید از این مطلب : 1663
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
مطالب مرتبط با این پست

.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
شکر ،خدارا که درپناه حسینم(ع)،گیتی ازاین خوبتر،پناه ندارد........................... ....هرکسی با شمع رخسارت به وجهی عشق باخت/ زان میان پروانه را در اضطراب انداختی / گنج عشق خود نهادی در دل ویران ما / سایه دولت بر این کنج خراب انداختی.../ اللّهم عجّل لولیّک الفرج........ ...با عرض سلام و تحیّت خدمت شما بازدید کننده گرامی به اطلاع می رساند که """برنامه ی هفتگی هیئت کربلا (محمدشهر- عباس آباد - کرج ) به شرح ذیل می باشد: پنجشنبه شب ها ساعت21 با مداحی " حاج رحمــــــــان نـوازنـــــــی "/ لازم به توضیح است مراسماتی که بصورت مناسبتی برگزار می گردد از طریق سامانه پیام کوتاه به اطلاع عموم بزرگواران می رسد. سامانه پیام کوتـــــــــاه این هیئت نیز با شماره 30008191000002 پل ارتباطی بین ما و شما می باشد.لطفا نقدها و پیشنهاد های خود را و همچنین پیامک های مهـــــــــدوی و دلنوشته هایتان را جهت انعکاس در این تارنما برای ما ارسال نمایید.ضمنا جهت عضویت در این سامانه عبارت * یازهرا * را به شماره فوق پیامک نمایید. التماس دعا.
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه