نگاهی به زندگی آیت‌الله موسوی شیرازی

میعادگاه : کـــرج . محمدشهر . ابتدای عباس آباد.بیت المهــــــــدی (عج

منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 3414
:: کل نظرات : 51

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 7
:: تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 22
:: باردید دیروز : 258
:: بازدید هفته : 2220
:: بازدید ماه : 7552
:: بازدید سال : 45327
:: بازدید کلی : 648811
نویسنده : گمنام
چهار شنبه 24 ارديبهشت 1393
 آیت‌الله حاج سید محمد باقر موسوی شیرازی عصر  روز گذشته در سن 85 سالگی همزمان با سالروز ولادت مولای متقیان حضرت علی(ع) در بیمارستان امام رضا(ع) تهران به رحمت حق پیوست. 
 
براساس اعلام دفتر این عالم ربانی، ایشان از چندی پیش در اثر شکستگی کتف و عوارض داخلی باقیمانده ناشی از شکنجه های  زندان رژیم بعث عراق در بیمارستان امام رضا (ع) تهران بستری شده بود. 

 
نگاهی به زندگینامه مرحوم آیت الله موسوی شیرازی 
 
آیت‌الله حاج سید محمد باقر موسوی شیرازی در رجب‌المرّجب1350 هجری قمری همزمان با ولادت با سعادت حضرت باقر العلوم امام محمّد باقر(علیه‌السلام) در شهر شیراز و در خانواده‌ای متدیّن و عالم‌پرور که در عصر خود شهره خاص و عام بود، دیده به جهان گشود. 
 
والد معظّم ایشان مرجع عالیقدر جهان تشیّع مرحوم آیت‌الله العظمی حاج سید عبدالله شیرازی بود که تلاش‌های بی‌وقفه ایشان در پاسداری از دین و مکتب از گذشته‌های دور در شهرهای شیراز و نجف و اخیراً در شهر مقدس مشهد خصوصاً همزمان با مبارزات بی‌امان بر علیه شاه ملعون و در وقایع پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بر کسی پوشیده نیست. 
 
آیت‌الله سید محمد باقر موسوی علاوه بر داشتن مزایای علمی، در تحوّلات سیاسی و اجتماعی عراق و ایران دارای نقش ارزنده‌ای بود و در عین حال برای والد معظّم خویش نیز معین فکری مورد قبولی به شمار می‌رفت و قسمت مهمی از روابط والد معظّم خویش با مراجع عظام تقلید وقت به خصوص رهبر کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) را به عهده داشت و از آن جمله می‌توان به مقابله ایشان با نقشه منزوی ساختن مرحوم آیت‌الله العظمی حکیم توسط رژیم بعث عراق به منظور تضعیف کیان شیعه و صیانت علمای اعلام اشاره کرد که با جدّیت تمام مراجع وقت را پس از دیدار و ملاقات معظّم‌له و والد معظم‌شان از آن فقید سعید ـ با وجود جوّ خفقان و رعب و وحشت ـ تشجیع به دیدار با آن مرجع عالیقدر در حمایت از مرجعیت شیعه کرده و نقشه‌های شوم رژیم تازه به قدرت رسیده منحوس بعث مبنی بر منزوی ساختن مرجعیت شیعه را نقش بر آب ساخت. 
 
ایشان همچنین در اقدامی شجاعانه رژیم بعث عراق را به رعایت حال طلاب و فضلای ایرانی مقیم عراق که توسط رژیم بعث به طرز بسیار دلخراشی به منظور بازگرداندن به ایران دستگیر و روانه زندان‌ها شده بودند، وادار کرد و رژیم بعث آن زمان را به بدتر از سگ‌های هارون‌الرشید تشبیه کرد که در نهایت منجر به دستگیری و زندانی شدن ایشان در زندان‌های مخوف رژیم بعث و روانه شدن ایشان به ایران شد. 
 
وی در مقاطعی از تصمیم‌گیری‌ها با شجاعت کامل نقش اساسی داشت که از آن جمله می‌توان به تحصّن اعتراض‌آمیز مراجع و علما در مدرسه علمیّه نوّاب و بیمارستان امام رضا(ع) جهت محکوم کردن اعمال دژخیمان رژیم منحوس پهلوی و نیز تجمّع اعتراض‌آمیز جهت آزادی رهبران مبارزه ازجمله شهید هاشمی‌نژاد که توسط سران رژیم دستگیر و از سرنوشت ایشان اطلاعی در دست نبود تا آزادی بی‌قیدوشرط ایشان اشاره کرد و در آغاز ورود رهبر کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی(قده) و اقامت ایشان در شهر مقدس قم نیز به منظور حمایت از ایشان و ریشه‌های انقلاب، با ابتکاری شایسته جمع کثیری از علما را به منظور دیدار با ایشان از مشهد مقدس به سمت قم حرکت داده و در این میان والد معظم‌شان نیز به ملاقات با ایشان پرداختند که این عمل توأم با حرکت‌های مشابه در سایر بلاد و نقاط کشور، تأثیر بسزایی در تقویت پیکره انقلاب و نیروهای آن داشت. 
 
معظّم‌له پس از پیروزی عظیم انقلاب اسلامی ایران به رهبری رهبر فرزانه و کبیر انقلاب و با اتحاد مراجع عظام وقت و از جمله والد معظّم‌شان از دیرباز و در جریان مبارزه با کشف حجاب رضا شاه ملعون و اجتماع اعتراض‌آمیز در مسجد گوهرشاد به همراه سایر مراجع و علمای وقت، عَلَم مبارزه علنی با خاندان پهلوی ـ که کمر به نابودی مقدّسات اسلام و مکتب اهل بیت(علیهم السلام) بسته بود ـ را برافراشته و مبارزه بی‌امانی را بر علیه طاغوتیان در ایران و عراق آغاز کرد و در این راه، مشقت‌ها، مصیبت‌ها و تبعیدهای فراوانی را متحمّل شد که تلاش‌های بی‌وقفه این مرجع عالیقدر جهان تشیّع در دفاع از مکتب تشیّع علوی زبانزد خاص و عام است. 
 
والد این مرجع عالیقدر جهان تشیّع مرحوم آیت‌الله‌العظمی حاج سید عبدالله طاهر شیرازی از علمای مشهور عصر خود بود. در دوران انقلاب اسلامی حسینیه آن فقید سعید اصلی‌ترین پایگاه تجمّعات و تصمیمات بود.در کنار کسب مراتب عالیه اخلاقی، اشتیاق سرشار به فراگیری علوم مختلف از یک‌سو و هوش و استعداد و نبوغ ذاتی از سوی دیگر، موجب شد تا معظّم‌له در هر مرتبه از مدارج علمی، گوی سبقت را از همدوره‌ای‌های خود ربوده و همواره مورد تحسین و تمجید علمی و درسی همگان واقع شود. 
 
در سن 20 سالگی به رتبه عالیه اجتهاد نائل و مرتبه علمی وی مورد تأیید مراجع عظام تقلید وقت واقع شد. 
 
آیت‌الله‌العظمی سید محمدباقر شیرازی (رحمت‌الله علیه) در کنار مطالعات و تلاش‌های علمی و تربیت شاگردان فراوان و نیز مبارزات طولانی با رژیم بعث عراق که منجر به زندانی شدن و شکنجه ایشان شد، در دفاع از حریم ولایت و امامت و حضرت فاطمه زهرا (علیهم‌السلام) و برگزاری مراسم باشکوه عید سعید غدیر و راهپیمایی عزاداری حضرت امیرالمومنین و حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله علیهما) و میلاد باسعادت یگانه منجی عالم بشریت حضرت صاحب‌الزمان (عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف) تلاش و همت فوق‌العاده‌ای داشت. 
 
ایشان همچنین موفق به تحقیق و چاپ کتب زیادی گردیده که برخی از آنها عبارتند از : 
 
ـ کتاب شریف"تمام نهج البلاغه". 
 
- جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام. 
 
- گنج دانش یا منتخب وسائل الشیعه. 
- مختصر البیان فی غریب القرآن. 
 
ـ و همچنین کتابهایی نظیر: «علی(ع) و پیامبران»، «علی(ع) و الانبیاء» ، «فاطمه زهرا (س)» ، «کلمة الزهرا(س)»، «ام البنین(س)»، «لمستقبل أفضل»، « حوار بین الحاج و الشاب» و «خاطرات سیاسی بهلول». و جزواتی مانند خطبه پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه واله وسلّم )در روز غدیر خم به زبانهای فارسی، عربی، اردو وانگلیسی و امثال اینها توسط واحد تحقیقات مؤسسه حضرت صاحب الزمان(عج) به پیروان مکتب اهل بیت (علیهم السلام )عرضه شده است.
 
منبع: تسنیم



:: بازدید از این مطلب : 1055
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست

.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
شکر ،خدارا که درپناه حسینم(ع)،گیتی ازاین خوبتر،پناه ندارد........................... ....هرکسی با شمع رخسارت به وجهی عشق باخت/ زان میان پروانه را در اضطراب انداختی / گنج عشق خود نهادی در دل ویران ما / سایه دولت بر این کنج خراب انداختی.../ اللّهم عجّل لولیّک الفرج........ ...با عرض سلام و تحیّت خدمت شما بازدید کننده گرامی به اطلاع می رساند که """برنامه ی هفتگی هیئت کربلا (محمدشهر- عباس آباد - کرج ) به شرح ذیل می باشد: پنجشنبه شب ها ساعت21 با مداحی " حاج رحمــــــــان نـوازنـــــــی "/ لازم به توضیح است مراسماتی که بصورت مناسبتی برگزار می گردد از طریق سامانه پیام کوتاه به اطلاع عموم بزرگواران می رسد. سامانه پیام کوتـــــــــاه این هیئت نیز با شماره 30008191000002 پل ارتباطی بین ما و شما می باشد.لطفا نقدها و پیشنهاد های خود را و همچنین پیامک های مهـــــــــدوی و دلنوشته هایتان را جهت انعکاس در این تارنما برای ما ارسال نمایید.ضمنا جهت عضویت در این سامانه عبارت * یازهرا * را به شماره فوق پیامک نمایید. التماس دعا.
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه