شرایط حمام رفتن در طب ایرانی

میعادگاه : کـــرج . محمدشهر . ابتدای عباس آباد.بیت المهــــــــدی (عج

منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 3414
:: کل نظرات : 51

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 7
:: تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 392
:: باردید دیروز : 1242
:: بازدید هفته : 2332
:: بازدید ماه : 7664
:: بازدید سال : 45439
:: بازدید کلی : 648923
نویسنده : گمنام
یک شنبه 4 خرداد 1393

امروزه بر خلاف گذشته که حمام رفتن آداب خاصی داشت، به علت در دسترس بودن آب گرم وحمام در اغلب منازل، دیگر در یک چشم به هم زدن می‌توان دوش گرفت و حمام کرد.

البته این در دسترس بودن اتفاق بسیار خوبی است اما نباید باعث شود که شرایط استحمام نادیده گرفته شود.

زیرا همین نکته‌های به ظاهر بی اهمیت می‌تواند مشکلاتی را برای تندرستی انسان ایجاد کند. به همین علت در این فرصت به ذکر خلاصه‌ای از شرایط استحمام در طب ایرانی اشاره می‌کنیم:

لابد شما هم تجربه کرده‌اید که درنتیجه حمام رفتن، منافذ پوست باز شده و عرق می‌کند. به طور کلی حمام طولانی باعث گرمی و خشکی بدن و حمام کوتاه باعث افزایش رطوبت بدن می‌شود. ‏

اگر چه تاثیر حمام بسته به درجه حرارت و مکان آن دارد اما زیاد ماندن در حمام، موجب ریختن مواد زائد و فضولات به اعضای ضعیف بدن و همچنین سبب سستی جسم، آسیب عصب، تحلیل حرارت غریزی، کمی اشتها نسبت به غذا و کاهش میل جنسی می‌شود.

بنابر این در هنگام استحمام باید رعایت فصل و مزاج را کرد. به طور مثال در فصل تابستان، فرد جوان و گرم‌مزاج باید از آب نیم‌گرم بلکه آب سرد استفاده کند و فضای حمام را در حالت سرد و‌ تر نگه دارد ولی فرد با مزاج سرد باید فضای حمام را گرم و ‌تر نماید.

از سوی دیگر در فصل زمستان، فرد با مزاج گرم باید فضای حمام را در حالت گرم و‌ تر و فرد سردمزاج آن را در حالت گرم و خشک نگه دارد. ‏

پزشکان ایرانی معتقد بودند بهتر است زمان حمام رفتن، بعد از هضم غذا باشد، مگر این که فرد دارای مزاج گرم باشد که ممکن است در این حالت استحمام در حالت ناشتا باعث به جریان افتادن و برانگیخته شدن صفرا شود. در این حالت بهترین چیزی که قبل از استحمام برای خوردن مناسب است نان همراه آب میوه یا نانی که در گلاب خیسانده شده باشد است.

یادتان باشد لازم است از خوردن و آشامیدن در حین استحمام نیز خودداری کنید. اگر می‌خواهید لاغر شوید بهتر است ناشتا حمام کنید اما حکما معتقدند حمام در حالت سیری باعث چاقی می‌شود ولی خطر ایجاد انسداد در مسیر دفع وجود دارد بنابر این بهتر است در حالت پری معده و یا خالی بودن آن به حمام نروید. ‏

متخصصان طب ایرانی معتقدند خارج شدن از حمام نیز مثل وارد شدن به حمام باید تدریجی باشد و فرد نباید به یکباره از فضای گرم داخل به فضای سرد بیرون وارد شود بنابر این پس از استحمام و قبل از خارج شدن از حمام، شستن پاها با آب سرد برای فرد گرم مزاج در فصل گرما و با آب گرم برای سرد مزاج در فصل سرما و با آب ولرم برای فرد معتدل‌المزاج توصیه می‌شود.

در ضمن پس از بیرون آمدن از حمام از ۵ چیز باید دوری کنید: آشامیدن آب سرد، خروج ناگهانی از منزل و به یکباره وارد شدن به هوای بیرون بویژه در فصل زمستان، ورزش و کارهای سخت، خشم وعصبانیت، نزدیکی و خوردن غذا بلافاصله پس از خروج از حمام. ‏

در طب ایرانی استفاده از سنگ پا در حمام توصیه می‌شود. زیرا ساییدن پا به سنگ، نه تنها چرک پا را زائل می‌کند بلکه خستگی و کوفتگی پا برطرف می‌شود؛ همچنین جهت برخی انواع سردرد و اکثر بیماری‌های مغزی سودمند است، به خاطر این که ماده را از قسمت‌های بالاتر به سمت قسمت‌های پایین بدن می‌کشاند. سنگ پا باید خشن و متخلخل باشد تا جذب ماده زیادترشود.


منبع: اطلاعات




:: بازدید از این مطلب : 1364
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست

.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
شکر ،خدارا که درپناه حسینم(ع)،گیتی ازاین خوبتر،پناه ندارد........................... ....هرکسی با شمع رخسارت به وجهی عشق باخت/ زان میان پروانه را در اضطراب انداختی / گنج عشق خود نهادی در دل ویران ما / سایه دولت بر این کنج خراب انداختی.../ اللّهم عجّل لولیّک الفرج........ ...با عرض سلام و تحیّت خدمت شما بازدید کننده گرامی به اطلاع می رساند که """برنامه ی هفتگی هیئت کربلا (محمدشهر- عباس آباد - کرج ) به شرح ذیل می باشد: پنجشنبه شب ها ساعت21 با مداحی " حاج رحمــــــــان نـوازنـــــــی "/ لازم به توضیح است مراسماتی که بصورت مناسبتی برگزار می گردد از طریق سامانه پیام کوتاه به اطلاع عموم بزرگواران می رسد. سامانه پیام کوتـــــــــاه این هیئت نیز با شماره 30008191000002 پل ارتباطی بین ما و شما می باشد.لطفا نقدها و پیشنهاد های خود را و همچنین پیامک های مهـــــــــدوی و دلنوشته هایتان را جهت انعکاس در این تارنما برای ما ارسال نمایید.ضمنا جهت عضویت در این سامانه عبارت * یازهرا * را به شماره فوق پیامک نمایید. التماس دعا.
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه