میعادگاه : کـــرج . محمدشهر . ابتدای عباس آباد.بیت المهــــــــدی (عج

منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 3414
:: کل نظرات : 51

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 7
:: تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 127
:: باردید دیروز : 627
:: بازدید هفته : 4135
:: بازدید ماه : 12243
:: بازدید سال : 37828
:: بازدید کلی : 641312
نویسنده : گمنام
یک شنبه 24 ارديبهشت 1391

عصمت ولیّ فقیه و فرق حکومت ولائی با طاغوت

سؤال: آيا ولي فقيه معصوم است؟

جواب: کسی ادعا نکرده که مقام ولایت فقیه معصومند! چه دلیلی است که ولی فقیه باید معصوم باشد؟

ولایت و عصمت:

سؤال: زمان حضور پيامبر يا امام معصوم (علیهم السلام)، همگان بايد از ایشان اطاعت كنند؛ امّا، وليّ فقيه كه معصوم نيست تا هرچيزي كه گفت ديگران بدون كم و كاست بپذيرند؟

جواب: مگر در امورات مختلف، ما اطاعت از متخصّصین نمی کنیم؟ چه اشکالی دارد؟این تبعیّت جاهل از عالم امری عقل پسند و عقلائی است. از این رو همین که می دانیم او احکام الهی را از طریق عقل و یا وحی که توسط قرآن و روایات صحیحه به دست آورده، از او تبعیّت می کنیم. این دنباله روی ما از او برخواسته از این قانون است که جاهل به متخصّص باید رجوع کند و بیان او برایش حجّت است.

مشورت امام (علیه السلام) و فقیه:

سؤال: آیه شریفه «شاورهم في الأمر»1 در نظريه ولايت فقيه چه جايگاهي دارد؟

جواب: در کلام الله مجید به طور کلی یکی از ویژگی های اهل ایمان "شَور" شمرده شده است و قرآن کریم اهل ایمان را دارای این ویژگی دانسته که آن ها در حلّ مسائل با یک دیگر "مشورت" می کنند، که فرمود: "وَأمرُهُم شُوری بینَهُم"2 و به همین جهت در قرآن یک سوره به نام شوری داریم که در باب مشورت کردن سخن گفته است؛ اما در زمینه حکومت و در زمان حضور معصوم (علیه السلام)، ایشان در زمینه مسائل اجتماعی- سیاسی با اصحاب مشاوره می کرده اند، که این شیوه هم در قرآن مورد توجّه و امر الهی است که فرمود: "وشاوِرهُم فِی الأمر" در کارها با آن ها مشورت کن! و در نهایت تصمیم نهایی را می گرفتند. خود این مشورت با اصحاب دارای آثار و برکات خاصّی است که جمله ای از آن عبارتست از این که یاران پیامبر به خود باوری برسند و در ضمن وقتی در کارها نظر دادند، در انجام آن کار نیز به مشارکت و تعاون خواهند آمد. اما دنباله همین آیه آمده که "فَإذا عَزَمتَ فَتَوَکَّل علی الله"3 یعنی وقتی به عزم و تصمیم رسیدی پس به خداوند توکل کن!

روشن است که باید در جائی کار را قاطعانه برید و جلو رفت که مشورت خود باعث سستی و وقت کُشی نشود بنابراین، خداوند متعال نیز در این باره می فرماید: «إذاقضی الله و رسوله أمراً ماکان لهم الخیرة فی أمرهم»4 وقتی که خدا و رسولش کاری را به شکل قاطع بیان فرمودند، دیگر جای اختیار برای مردم نیست. یعنی تا پیامبر در مقام مشورت خواهی از این وآن است، شما می توانید نظر مشورتی بدهید، که این همیاری و هم فکری امری پسندیده و ارزشمند است تا که پیشنهادات و نظرات مختلف مطرح شود. البته این امری معقول است که هر مدیر و رهبری از نظر دیگران بهره مندگردد تا که از تضارب آراء، اختلاف و نظرات متعدد، حرف آخر را که بهترین و برترین است، بدست آورد. ولی وقتی که معصومین (علیهم السلام) و یا مقام ولایت فقیه در زمان غیبت حضرت ولی عصر (ارواحنافداه)، در زمینه ای جازم و قاطع شد، و حکمی را راند، دیگر به هیچ وجه جای خلاف و شکستن وحدت نظر او نخواهد بود.

نتیجه این که مقام ولایت فقیه معصوم نیستند، امّا به اعتقاد ما انسانی است که در امر دین متخصّص اند، و اهل تقوا، ورع و زُهد بوده و نسبت به مسائل روز نیز اشراف کامل داشته و شجاعت در اعلان و اجراء دارد.

و اینک این روزها، جناب آیت الله سید علی خامنه ای (زیدعزّه) برترین شخص به این منصب است که او به مسائل روز آشنا بوده و اسلام شناسی عادل، فقیهی متدیّن، زاهدی عالم، شجاع و دشمن شناس می باشند.

بی جهت نیست، که وحدت جمعی اهل اسلام و80 نفر خبرگان، که همگی خود مجتهد می باشند، به اتفاق آراء نظرشان به ایشان است.

حکومت ولائی

سؤال: فرق حکومت اسلامی با حكومت ديكتاتوري چيست؟

جواب: در حکومت دیکتاتوری، یک یا چند نفر حاکمیّت دارند که بر مبنای مصالح خود و نفسانیّاتشان فرمان می رانند. ما زمان دیکتاتوری و شاهنشاهی بر این کشور را دیده ایم. از خداوند می خواهم که هرگز آن روزهای کثیف بر مسلمانی تحمیل نگردد که مرگ انسانیّت در آن روز بهتر از حیات مادّی بود.

امّا در حکومت ولایت، ولیّ موظف است که خواست خداوند متعال را به دست آورده و همه را به آن سمت و سو جهت دهد. هیچ گاه ولیّ در حکومت الهی به نفسانیّتش نمی تواند عمل کند که اگر این کند او از ولایت خلع شده و دیگر حقّ حکومت کردن ندارد که از مصادیق طاغوت خواهد بود.

پس خلاصه این که در حکومت دیکتاتوری، هواهای نفسانی است ولی در حکومت ولائی در واقع حاکمیّت خداوند متعال مطرح است.

بحث مشورت در حکومت ولائی جایگاه مهمّی دارد که در نظام ما گذشته از مجلس که مشاوران قانونی ایشان هستند، تا آنجا که خبر دارم آقا با بیش از 40 گروه مختلف از متخصّصین، به اشکال مختلف مشورت کرده و به واقع از همه بهتر در راس مسائل قرار می گیرند.

اگر آیه ”وشاورهم فی الأمر" را دیده باشید به دنبال این که به مقام ولایت فرموده در کارها با مردم مشورت کن! می فرماید: "فإذا عزمت فتوکّل علی الله" یعنی این که پس از دریافت نظرها، به تصمیمی رسیدی پس دیگر به خداوند توکل کن و آن کار را اجرائی کن! باید بالاخره یک نفر قاطعانه پای کار بایستد که آن شخص مقام ولایت است.
 

--------------------

پی نوشت ها:

1. سوره آل عمران، آیه 3

2. سوره شوری، آیه 38

3. سوره آل عمران، آیه 3

4. سوره احزاب، آیه 36

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی


 



:: موضوعات مرتبط: امامت و ولایت , ,
:: برچسب‌ها: ولی فقیه , معصوم , آقاتهرانی , رایه الهدی , رایة الهدی البرز ,
:: بازدید از این مطلب : 2094
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
مطالب مرتبط با این پست

.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
شکر ،خدارا که درپناه حسینم(ع)،گیتی ازاین خوبتر،پناه ندارد........................... ....هرکسی با شمع رخسارت به وجهی عشق باخت/ زان میان پروانه را در اضطراب انداختی / گنج عشق خود نهادی در دل ویران ما / سایه دولت بر این کنج خراب انداختی.../ اللّهم عجّل لولیّک الفرج........ ...با عرض سلام و تحیّت خدمت شما بازدید کننده گرامی به اطلاع می رساند که """برنامه ی هفتگی هیئت کربلا (محمدشهر- عباس آباد - کرج ) به شرح ذیل می باشد: پنجشنبه شب ها ساعت21 با مداحی " حاج رحمــــــــان نـوازنـــــــی "/ لازم به توضیح است مراسماتی که بصورت مناسبتی برگزار می گردد از طریق سامانه پیام کوتاه به اطلاع عموم بزرگواران می رسد. سامانه پیام کوتـــــــــاه این هیئت نیز با شماره 30008191000002 پل ارتباطی بین ما و شما می باشد.لطفا نقدها و پیشنهاد های خود را و همچنین پیامک های مهـــــــــدوی و دلنوشته هایتان را جهت انعکاس در این تارنما برای ما ارسال نمایید.ضمنا جهت عضویت در این سامانه عبارت * یازهرا * را به شماره فوق پیامک نمایید. التماس دعا.
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه